Medisch generalistische zorg (MGZ)

Samen zorgen dat de zorg werkt – sneller, beter en dichterbij

De huisartsenzorg piept en kraakt. Steeds meer mensen kloppen aan met complexe vragen, terwijl het aantal huisartsen afneemt. In regio’s als IJssel-Vecht is het tekort al voelbaar: bijna zes op de tien praktijken heeft een patiëntenstop. En dat terwijl veel vragen eigenlijk niet bij de huisarts thuishoren, maar in de gehandicaptenzorg.

Daarom slaan organisaties uit de gehandicaptenzorg de handen ineen. Samen met huisartsen, specialisten en zorgprofessionals bouwen zij aan een nieuwe aanpak. Eén die de druk verlicht, de samenwerking versterkt en cliënten sneller helpt. Niet met nóg meer zorg, maar met slimmer georganiseerde zorg.

Wat verandert er?
 We bouwen aan stevige pijlers voor toekomstbestendige zorg:

  1. Triage en achterwacht
    We implementeren voor alle cliënten in de gehandicaptenzorg 24/7 online triage met DigiContact. De gespecialiseerde verpleegkundigen beantwoorden maar liefst 85% van de vragen die voorheen naar huisarts of specialist gingen. De arts VG, specialist ouderengeneeskunde (SOG) en psychiater zijn digitaal beschikbaar. Alleen als het nodig is, schaalt de triagist op en dan staat de juiste specialist klaar.
  2. Uitbreiding NTS (Nederlandse triage standaard) met gehandicapten-, ouderenzorg en GGZ
    We breiden we de Nederlandse Triage Standaard uit met richtlijnen voor gehandicaptenzorg, ouderenzorg en GGZ, om zorgvragen voor de huisartsen nog beter te kunnen afvangen. Deze doelgroepen zijn ‘grootverbruikers’ van de huisartsenzorg.
  3. Gezondheidscentrum (GZC) bijzondere doelgroepen
    Via regionale gezondheidscentra borgen we de zorg voor cliënten uit de gehandicaptenzorg en andere kwetsbare groepen, zoals afgesproken in het Convenant Medisch Generalistische Zorg in september 2024.

    In deze gezondheidscentra, die in Drenthe onder de Regiohub vallen, bieden we multidisciplinaire zorg: huisartsenzorg, specialistische zorg arts VG, paramedische, gedragskundige en psychiatrische zorg. Ook ondersteunen we hier huisartsen die patiënten met complexe zorgvragen hebben.

  4. Verpleegkundig aanrijdteam
    Voor ongeplande of tijdelijke zorgvragen komt een verpleegkundige op locatie. In plaats van dit per aanbieder te organiseren, gaan we dit gezamenlijk per regio organiseren.
  5. Flexibele inzet professionals
    we gaan als zorgaanbieders medewerkers onderling inzetten en uitlenen. Alleen op die manier kunnen we bovengenoemde programmaonderdelen regionaal organiseren.

Alle onderdelen worden uitgewerkt in praktische blauwdrukken en getest in de praktijk, in nauwe samenwerking met professionals. Zij bouwen vanuit hun ervaring mee aan deze aanpak. Geen ivoren toren-plan, maar een gedragen werkwijze die werkt.

Waarom is dit nodig?
Huisartsen zijn belangrijk, maar niet de juiste plek voor alles. Voor gedragsproblemen, schulden of onbegrepen gedrag is andere expertise nodig. En juist daar biedt deze aanpak een oplossing, want:

  • in 2040 verwachten we 11,4% meer huisartsconsulten;
  • 59% van de praktijken heeft nú al een patiëntenstop;
  • in Nederland hebben 1,4 miljoen mensen een licht verstandelijke beperking, waarvan 130.000 zorg krijgen via de Wlz. De rest komt ook met niet-medische vragen bij de huisarts terecht en die kan die praktijkondersteuner (POH) ook niet oplossen.

Wat maakt deze aanpak bijzonder?

  • Triagisten worden geschoold in communicatie met mensen met een verstandelijke beperking.
  • De Nederlandse Triage Standaard (NTS) wordt uitgebreid met richtlijnen voor gehandicaptenzorg, ouderenzorg en GGZ. Zo kunnen ze de urgentie van de zorgvragen beter inschatten en spreken ze bovendien allemaal ‘dezelfde taal’.
  • De digitale achterwacht vangt ook complexe vragen af. Triagisten kunnen hier terecht met medische vragen, waardoor er nog minder vragen bij de huisartsen terecht komen.
  • Verpleegkundige aanrijdteams zijn 24/7 inzetbaar. Het grootste voordeel is dat we het nu niet meer per aanbieder organiseren, maar per regio. De verpleegkundigen kunnen binnen dertig minuten op locatie zijn.
  • De hele aanpak is schaalbaar. Organisaties kunnen aansluiten via beproefde blauwdrukken. Er is ruimte voor 25.000 extra cliënten om aan te sluiten op triage.

Wat levert het op?

  • Voor cliënten: snellere hulp, minder gedoe, zorg dichtbij.
  • Voor begeleiders: meer regie, minder stress, sneller antwoord op medische vragen
  • Voor huisartsen: alleen nog de echte huisartsen-vragen komen hier terecht. Bij complexe zorgvragen kunnen ze voor aanvullende expertise terecht bij het GZC.
  • Voor de keten: betere samenwerking, lagere kosten en minder onnodige zorg.

Deze aanpak is geen papieren tijger. In de pilot zijn al mooie resultaten geboekt:

  • Een vrouw met een licht verstandelijke beperking belde haar huisarts 30 tot 40 keer per week. Dankzij begeleiding door een gedragskundige en verpleegkundig specialist nam het aantal telefoontjes drastisch af.
  • Een begeleider maakt zich zorgen over een cliënt met diabetes die veel ijs heeft gegeten. Eén belletje naar de triagist via DigiContact geeft direct duidelijkheid – en voorkomt onnodige inzet van huisarts of spoedzorg.

Samen maken we het verschil
Dit transformatieprogramma is afgestemd met Zilveren Kruis en sluit aan bij de doelen van het Integraal Zorgakkoord. Steeds meer zorgaanbieders, GGZ-instellingen en VVT-organisaties sluiten zich aan. Samen bouwen we aan een aanpak die werkt – voor vandaag én voor morgen.

Regio Zwolle
Govert Flinckstraat 31
9021 ET Zwolle

Regio Drenthe
Lauwers 17
9405 BL Assen

Samen maken we de zorg in de regio toekomstbestendig. G-AAN brengt partijen bij elkaar die willen samenwerken, experimenteren en innoveren.

Naar contactformulier

Blijf als eerste op de hoogte, ontvang onze nieuwsbrief