Veluwse Avond- en Nachtdienst (VAN) met Digicontact
Om een passende oplossing te kunnen bieden aan cliënten binnen de regio Noord Veluwe (RNV) die kortdurend, incidenteel of als vangnet behoefte hebben aan contact in de avonden en nachten, kunnen aanspraak doen op de Veluwse Avond- Nachtdienst (VAN) van Ambulante Hulpverlening Midden Nederland (AHMN). De VAN bestaat uit een team van 4 medewerkers, die actief rondrijden van 19.00-01.00 en bereikbaar zijn voor nood tussen 01.00-08.00. Zij zijn telefonisch bereikbaar, en waar nodig gaan ze op bezoek.
Per 1 januari 2024 bieden wij de VAN aan inclusief Digicontact. De cliënt belt zoals ze dit gewend zijn met ons algemeen nummer, daarmee krijgen ze Digicontact aan de telefoon. Door Digicontact voor de triage in te zetten, kan een cliënt op elk gewenst moment een hulpverlener aan de telefoon krijgen. Er wordt een luisterend oor geboden, maar waar kan wordt de hulpvraag uitgesteld tot de volgende dag. Mocht het nodig zijn, gaat de VAN fysiek bij de cliënt langs. Hierdoor kunnen er meer cliënten met hetzelfde team bediend worden.
‘Ook in de avond en nacht op iemand kunnen terugvallen’
Veluwse Nachtdienst
Zowel Digicontact als de VAN rapporteren in het cliëntdossier in ‘Mextra’, het ECD waar AHMN mee werkt. Hierdoor zijn de medewerkers van Digicontact, de VAN en de ambulant begeleider op de hoogte van wat er speelt bij de cliënt. Daardoor kan de ambulant begeleider overdag de hulpvraag gemakkelijk oppakken.
Met verschillende zorgorganisaties wordt onderzocht welke mogelijkheden er gecreëerd kunnen worden om de combinatie Digicontact/VAN verder door te ontwikkelen. Het gaat om uitbreiding van disciplines en deskundigheid, maar ook om het gezamenlijk bedienen van cliëntvragen in de weekenden en op feestdagen. Het streven is om de de kwaliteit van zorg te verbeteren en tegelijkertijd de kosten en personele inzet met elkaar te verlagen.
Momenteel kijken we in de regio Zwolle en Drenthe naar de organisatie van een gezamenlijke nachtdienst. Wil je hierover meedenken? Laat het weten, stuur een mailtje naar Yvonne Rietstra (yrietstra@frionzorg.nl).
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!